BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

saya tak berharap anda follow saya, tapi saya harap anda dapat sesuatu melalui blog saya...

Pages

Saturday, August 22, 2009

mutiara dari seorang kakak

BISMILLAH...

beberapa hari yang lepas, aku dan teman2 bercadng ingin mengulangkaji bersama. Tempatnya di rumah aku sendiri. Dan lepas je study, hasrat hati nak bermandi manda memandangkan rumahku yang dilengkapi dengan kolam mandi. Biasala,rumah condo. sambil2 kitorang study, my sis datng bersama-sama sebekas pulut kuning bersama rendang ayam. kami terus bersembang sambil makan2 dan sambil menyiapkan homework yang bertimbun. sebenarnya, bkan ne yang aku nak cite..

Sementara menunggu teman2ku yang sedng bersiap untuk mandi, kakak ku sempat berpesan, 'yah kena pengaruhi diorang,bkan diorang yang pengaruhi yah.' Pesannya lagi, 'yah kena da tarbiah dalam dri yah, maksudya, perlu ada nasihat yang datng dari diri kita sendiri. perlu ada yang menyokong kita dari dalam diri kita. yah dah lama duduk dalam tarbiah, jangan lepaskannya bgitu je.' air mata ne hampir nk menitis..

katanya lagi, "yah kena msukkan pasal ALLAH dalam perbualan yah. yah tarik sorang pun dah cukup. jangan sia2kan didikan yg yah dah dapat kat mat3.. jangan malu nak cakap pasal ne. kena rasa Allah tu bangga ngan kita klu kite usaha nak ajak orang ke arah kebaikan. biarlah diorang nak cakap ape pown.. mcam kawan akak sorang ne, dye yakin sangt ngan janji Allah, smpi dye tak kesah ape orang nak cakap. dye yakin ngan janji Allah. akak pun tak bleh nak buat camtu. sebab terlalu fikirkan ape orang nak cakap pasal kite. 2la mslah yg ada dalam dri kita. rasa takut orang tak dapat terima kita. tapi, kawan akak tu, sbb dye yakin dengan Allah, hubungan dye baek ngan Allah, smpi hubungn dye ngan manusia pun takde masalah. orang laen bleh je terima dye.'

banyak lagi pesan dye.. member aku penah ckp, 'untung dapat kakak camtu, kalaulah kami(bhs utra) dapat, mst kami pergunakan dye. cite masalah ke, tanya pendapat ke... mintak nasehat ke..syokkan da kakak cam2...'

mula2,best ar...tapi kekadang tu, borng sbb dye asyik bg ceramah 'free' je. aku, biasala..sejak belakangn ne, ego tinggi.. tapi, bile aku pikir2 kan blik kata2 kwn aku tu, ada btul jgk. nape la aku sia2 kakak aku sendiri?? kan?? so, sejak tu la aku mula dengar blik cakap dye..

ritu, dye penah cakap, "kita malu kat adek2(adala sbbnya),tapi kita tak malu pun kat ALLAH. kan??" ada satu citer ne, tak ingt sangt jalan citernye..camni kut.

ada sorang perempuan ne ajak buat maksiat, si laki ne pun ckpla, 'boleh, tpi kat tempat org ramai.' si perempuan ne pelikla. dye pun cakap, 'malula orang tengok nanti.' si laki ne pun cakapla, 'kenapa nak malu ngan manusia? dengan ALLAH tak malu ke??' si permpuan tu tersentak. terkejut dye. akhirnya si perempuan tu taubat.. kalaula kta ada rasa Allah sentiasa melihat kita, Alhamdulillah sangat2. kan?? mudah2an begitu la.. ameen....

kalau boleh, aku nak bg taw sumer orng, aku gembira sangat dpat kakak yg bgitu memahami. thanks 2 ALLAH... so, sesape yang ader kakak tu, hargailah ape yang kite ada sblum ALLAH tarik nikmat 2..kan2??

0 ulasan: