BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

saya tak berharap anda follow saya, tapi saya harap anda dapat sesuatu melalui blog saya...

Pages

Friday, December 31, 2010

sifat wanita syurga

    abdullah bin Masud meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda ; "apabila seorang wanita mencuci pakaian suaminya, maka Allah mencatat baginya 1000 kebaikan, diampunkan 2000 kesalahan bahkan segala sesuatu yang di sinari matahari akan memohon ampun baginya dan Allah mengangkat 1000 darjat untuknya."

  1.      seorang wanita yang solehah lebih baik dari seorang wali Allah.
  2. wanita yang uli tepung dengan membaca Bismillah akan di berkati Allah rezekinya.
  3. wanita yang menyapu lantai dengan berzikir dapat pahala seperti membersihkan baitullah.
  4. wanita yang solehah lebih baik daripada 70 orang lelaki yang soleh.
  5. Allah akan berkat rezeki apabila wanita memasak dengan zikir.
  6. seorang wanita yang menutup auratnya dengan purdah ditingkatkan oleh Allah nur wajahnya 13x dari wajah asal.
  7. semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah Yang Maha Indah di akhirat nanti tetapi Allah sendiri akan datang berjumpa dengan wanita yang memberati auratnya iaitu yang memakai purdah dengan istiqamah(berterusan)..
Abdul Halimel Sulthani

Sunday, December 26, 2010

bahtera kehidupan..


waktu dunia sedang berputar,
aku layari bahtera dengan ombak yang menggunung derasnya menghempas sisi bahtera,
kadang airnya ombak membanjiri atas bahteraku.
bahtera ini,aku yang mengemudikannya,
layarnya ku ikat kemas pada tiang keimanan.
derasnya ombak menelan penumpang yang tiada punya arah tujuan,
anak mataku memandang dari kejauhan.
kejamnya aku.
seolah aku bersubahat dengan kejahatan ombak.
aku tidak memberikan kalian tali ukhuwah yang dikait kemas.
tali ini belum benar-benar kukuh.
maafkanku..

ada air jernih yang mengair di pipiku,
aku pasti,ini bukanlah tempias ombak mahupun rintikan hujan.
kalian,pautlah pada dinding bahteramu yang kau kukuhkan dengan ibadahmu,
andai dindingmu itu kuat,pastinya kalian tidak di hanyut derasnya ombak.
titahkanlah pakaianmu menjaga kehormatanmu.... 

Monday, December 20, 2010

liku kehidupan

di setiap liku yang kita lalui,
akan ada onak dan duri,
akan muncul kebahagiaan dan kegembiraan,
detik masa yang berlalu,
tiap jam yang berlalu,
bermacam perkara kan kita tempuhi..
derita dan sengsara itu,
memberi makna dan warna disetiap liku jalan kenangan..

Friday, October 15, 2010

ku rindu padaMu

Tiada sehari yang berlalu
Tanpa ku mengingati Mu
Rindu pada Mu
Sentiasa mendambakan
Kasih dan sayang Mu
Semalam aku bermimpi
Dalam hujan ku berlari
Berlari mencari
Memangil-manggil nama Mu
Nama Mu yang sempurna

Kuharap dan kuberdoa
Semoga dapat bersua denganmu
[ 1 ]
Tiada kata yang dapat ku gambarkan
Perasaan yang ku alami
Cinta ku ini tiada berbelah bagi
Cinta yang suci dan abadi

Apakah aku diterima
Atau kau kan membiarkan saja
Kerana ku berdosa
Jangan biarkan ku terhina
Ku merayu pada mu

Tuesday, September 14, 2010

keluargaku bertambah!!!!

lom cukup g neh...tgah tggu kamera siap...
walid n maryam..abdul kholiq wa abah...
 family ayah long dan mak long...

family ayah ngah dan mak ngah...

keluarga ayah teh dan mak teh..... 

 
nu'man pinjam anak orang..haha...tula, len kli kawen cpat2...

 
all of my family.. 16 orang setakat ne,,
along's family, angah's family, 
mae's family, nu'man, 'aishah, ahmad, 
me!, azam, na'emah and sumaiyah,,,. 
ni blum d tmbh dengan saudara mara lagi...huhu...


permata hati ayah bonda..(takleh nak duk diam)..

cucu pertama tak sabar nak gi solat raya....haha...











Sunday, September 12, 2010

raya 2009

  
mt3 15th gen
raya di smktm 2009
raya bersma qila 2009

Saturday, July 31, 2010

CINTA ANTARA IMAN DAN HATI

A-kisah sebuah percintaan antara IMAN dan HATI,
kadang2 hati kering tanpa sinar hidayah daripadaNya
oh IMAN, jangan tinggalkan HATI.
HATI sayang IMAN
andai IMAN pergi tinggalkan HATI,
pasti HATI terluka,
IMANlah penawar HATI
keranamu IMAN,
HATI mengenal sang pencipta Yang Maha Pengasih
yang telah mengurniakan IMAN pada HATI
IMAN, HATI perlukanmu IMAN,
YA ALLAH,
Kau peliharalah IMANku ini Ya Allah
IMANlah sebaik2 teman yang indah sekali buat HATI...

Tuesday, April 27, 2010

sejarah...

huh...bukan senang nak hadapi ujian yang di beri..susah tu..trikh 26 haribulan 4 sudah menjadi sejarah.

hp jatuh lam lubang tandas. haha..kelakar tol. ntahla, cuai kut. dan jadi pengajaran.

alhamdulillah yang di tarikNya hp. kalaula di tariknya nikmat iman dan islam, nauzubillah.. entah ape yang

akan jadi padaku seumur hidup. huh, tak berbaloi rasanya kalu nak di bandingkan dengan 18 tahun aku buat

dosa.kalaulah dengan harga hp tu bleh hapus dosa aku, alhamdulillah..but,bleh ke? kun fayakun. tiada yang

mungkin dalam hidup ini. Allah mampu buat apa sahaja. bertahun dalam dosa, Allah masih terus memberi. dah

berkali bagi teguran pun masih tetap nak buat dosa. dulu, 20 ramadhan pun jadi sejarah. kipas jatuh atas

kepala. tapi masih tak sedar diri. astaghfirullah.. padan muka aku. haha..trok btul. huhu, itulah ujian. Allah tak

membiarkan manusia berkata aku telah beriman sebelum di uji. manusia merancang, Allah juga merancang.

dan perancangan Allah adalah sebaik2 perancangan..-biel- bak kata basyirah, Allah knows everything.. dan

bak kata iffah dan kak 'aishah, Allah sedang mentarbiyah kita. waktu susah ne la bru kita nak ingat kat Allah.

Allah tak pernah lepas pandang kita. Allah always be with us. Allah tahu kita mampu dengan ujian yang di

beri. smoga hidayahNya sentiasa mengiringi kita semua. amen...











Wednesday, April 14, 2010

manisnya ukhuwah..

 maka bertambah manis kerana ILAHI...

Tuesday, April 13, 2010

sahabatku..

   beretikah sahabat di mata kalian?
khabarkan aku tentangnya..
padaku,,,
dia mengajarku erti hidup yang ku cari dari celah2 masyarakat..
dia bimbing aku saat aku merasa keseorangan..
dia mengajarku tentang takdir, hikmah dan segalanya..
sahabatkah itu?
dia hilang saat aku memerlukan..
dia bilang,dia fahami diriku,
dia bilang lagi,
setiap yang berlaku ada hikmahnya,,
suaranya senang tatkala bicara denganku,,
dia sedikitpun tidak merasai seraknya tangisanku,,
itukah sahabat?
dia berusaha menyembunyikan mslhnya daripada pengetahuanku..
dia berkongsi kegembiraannya denganku,
tapi tidak pernah berkongsi kesedihannya denganku,,
wajarkah itu?
itukah yang di panggil sahabat?
kabarkan aku bagaimanakah sahabt yang kau kagumi..

tutur bicaramu,sahabatku..

sahabatku...bila engkau bergantung hrp pd mnusia..
bila engkau memuja cinta mnusia
bila engkau menunggu sakti cinta hamba....
kau kan...kerap kali kecewa...
kerap kali putus asa tatkala takdir x menyebelahi..
kerap kali ptus asa tatkala tlh hlg kuasa goda
krp kali tggelam merasai sgsara djiwa..
kerana mnusia...
hanya insan biasa....
yg mudah lupa siapa dia..
yg mudah alpa....
yg x berkuasa..
yg terkadang lalai dgn janjinya...
TAPI.....
jika engkau merasakan ALLAH adlh sgalnnya...
timbullh mega sakti dewa cinta...
kau akn mersa manusia itu biasa
tiada yg gala...tiada apa yg perlu d hrpkn dari nya...
hanya secebis cinta peneman ke syurga...
untuk menemui DIA...
DIA
DIA
DEWA CINTA...

iffahhanna,13 APRIL 2010///12.40 a.m

Monday, March 29, 2010

cerita dari laluan aku di sipi2 masyarakat.

Wuhu.. dah lama tak update. Asyik di tahap cinta je.. kali ne, topik laen drpd yang len.. aku ne bukanlah perempuan jiwang. Dah naluri aku perempuan. Biase ah.. ok2.. cter dulu dah tutup. Aku nak cter pasal alam mistik. Haha.. mistikla sangat.. hm, cume heran je,kenapa kat dunia ne, masih ada orang yang mempercayai bomoh? Hm.. aku ne bukanlah orang yang arif dengan benda. Entahla samada nak percaya atau tak. Tapi aku sendiri dengar dari empunya badan yang terkena buatan orang neh..
Seram sejuk pun da. Kesian pun ada. Apalah besar sangat faedah yang dia dapat. Hu..
Tapi yang paling buat aku tak puas hati ialah orang yang pakai bomoh tu seorang yang bertudung. Labuh plak tu. Bukanlah nak bukak aib orang. Aku dengar dari orang. Samada betul atau tak, itu aku tak tahu. Tapi, tak mustahil gak. Klu ilmu tu dah cetek, macam-macamla bleh jadi. Buat malu je kaum yang bertudung ne. Macam na nak jadi contoh kat orang yang tak bertudung? Eh, bukan semua macam tu. Segelintir jela. Bukan dalam bab ne, mcm2 lagi. Malas lah nak cakap. Sesiapa yang bakal memasuki alam universiti, hati2 la no.. jangan lah d perburukkan lagi imej kte ne sebagai orang islam. Nauzubillah. Berbalik kepada crita tadi, kesian betul si ibu ne. Dia ne dikenakan si bini muda, madunya sendiri. Macam2 dia kena. Sampai kaki bernanah pun ada. Alhamdulillah, diselamatkan. Kasih sayang Allah tu kan luas. Lebih dari kasih sayang seorang ibu kepada anaknya. Si ibu tu pernah tanya, kenapa la orang tu buat sampai macam tu skali, ngaji tak pernah tinggal,solat terbongkok2.. dan aku pun jawabla..
Alaa, dia sayang sangat kat suami dia. Tapi dia tak sedar sayang dia tu salah.. huh.. duduk seharian dengan si ibu tu, terasa apa yang dia alami. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Sedihnya melihat masyarakat begitu. Mana tangan yang akan datang menghulur bantuan? Apabila di ceritakan tentang kehidupan selepas mati, terpancar dari wajah mereka rasa ingin tahu. Ya Allah, terasa kerdinya diri ini..